Vanliga frågor

När grundades Föreningen Omtanke?

Föreningen omtanke grundades av Jannica Sjöstedt i Eskilstuna oktober 2010.

Var finns Föreningen Omtanke?

Föreningen jobbar inom Eskilstuna kommun med omnejd (radie om 10 mil ungefär), helt enkelt för att det är här våra ideella krafter bor i dagsläget. Bor du i en annan stad och vill engagera dig? Hör av dig till jannica@foreningenomtanke.se så får vi se vad vi kan hitta på.

Vad är Föreningen Omtankes vision?

Föreningens främsta vision är att göra positiva förändringar på hemmaplan. Målet är att skapa bättre förutsättningar och få människor att må bra!

Varför behövs Föreningen Omtanke?

Globala och nationella insamlingar i all ära, men vi behöver bry oss om de som har det svårt i vår absoluta närhet också. På lokal nivå i vår egen stad.

Hur kan jag hjälpa?

Om du klickar på länken så finns mer information om hur du kan hjälpa till - vi är tacksamma för all hjälp som ges

Jag behöver själv hjälp - hur går jag tillväga?

Skicka ett mail: jannica@foreningenomtanke.se eller ring/sms 0739091913 så ser vi vad Omtanke kan göra för dig

Hur fungerar gåvoshopen?

Du väljer ett paket som du känner att du vill bidra till, till exempel “Glass till lekterapin” och genomför köpet via ditt kontokort/PayPal. Du får då en bekräftelse som innehåller kvitto på din gåva samt gåvobevis i pdf-format till den e-post du angivit i beställningen. Gåvobeviset kan du till exempel rama in eller ge bort i present. Du kan också dela ditt köp på facebook eller twitter. Vi är glada för alla delningar så att fler ser att vi finns! När tillräckligt många gåvor är insamlade levererar vi dessa till behövande och berättar om det på hemsidan under genomförda projekt och självklart meddelar vi även er när detta sker. Vi förbehåller oss rätten att i samråd med våra partners använda pengarna till mer akuta behov än vad som kanske först var tänkt. Det kan t.ex vara så att Härbärget fått tillräckligt med hygienpaket för stunden och har större behov av mat. Då kan våra pengar användas till det istället.

Kan jag vara säker på att pengarna når fram?

Våra samarbetspartners är välkända och trygga aktörer, till exempel Svenska Kyrkan, Härbärget, Lekterapin och barnavdelningen på Mälarsjukhuset med flera. Vi tar alltid foton och lägger ut på hemsidan när projekten är genomförda och skickar även regelbundet nyhetsbrev med det senaste som hänt i föreningen. Följ oss gärna även på Facebook! För den som vill går det alltid att kontakta våra samarbetspartners för att få mer information - så ja du kan vara säker på att dina pengar når fram.

Hur stor del av gåvorna går till administrativa avgifter?

Tråkiga administrativa avgifter har ju även en ideell förening som vi.  Kostnader som till exempel driften av hemsidan (all utveckling har dock våra vänner på X-Com sponsrat med). Betalningstjänsten PayPal som vi använder tar för varje transaktion en fast avgift på 3,25kr + 1,9% av beloppet. För att täcka dessa utgifter tar föreningen i dagsläget 10% av inkomna gåvor. De stora rikstäckande organisationerna som t.ex Röda Korset, Cancerfonden och Barncancerfonden ligger alla på mellan 14-15%. Du är alltid välkommen att fråga om du vill veta mer!

När genomförs projekten?

Så snart det kommit in tillräckligt med pengar för respektive projekt genomförs det i samråd med mottagaren. Vi meddelar oss alltid via facebook, nyhetsbrev och hemsidan när ett projekt är genomfört - vi vill att du skall kunna vara delaktig hela vägen och kunna se att pengarna når fram och gör skillnad!

Har ni 90-konto?

Tillsvidare har vi valt att inte ha ett 90-konto eftersom det medför stora kostnader för en ideell förening. Vi tror och hoppas att de som väljer att stödja oss litar på oss som personer och förening.

Hur kommer jag i kontakt med er?

Allra enklast är att skicka e-post: jannica@foreningenomtanke.se men annars går det även bra att ringa - Jannica Sjöstedt 0739-09 19 13